Werkwijze

Om tot leren te komen, is het van belang dat een kind zich prettig en veilig voelt op school.  Een goed pedagogisch klimaat is hierbij essentieel.  Daarom werkt onze school met PBS en Kwink.

PBS staat voor Positive Behaviour Support en houdt in dat wij de focus leggen op positief gedrag.  Daarnaast krijgen de leerlingen via de methode Kwink lessen in sociale vaardigheden en leren ze hun emoties onder woorden te brengen. Door samen één taal te spreken, begrijpen leerlingen elkaar beter. Tevens voeren wij kindgesprekken. De intern begeleider en gedragsspecialist begeleiden de leerkrachten in het geven van de juiste lessen en het voeren van de gesprekken. Dit onderwerp wordt regelmatig besproken tijdens een studiedag of teamvergadering. 

We willen onze leerlingen een oersterke basis geven in rekenen, taal en lezen. Dit doen we door gebruik te maken van moderne methodes en ICT-middelen.  
Uw kind wordt bij ons uitgedaagd tot leren. In groep 1,2 en 3 wordt het leren spelend aangeboden en werken we met thema's en doelen uit leerlijnen voor het jonge kind.  
Vanaf groep 4 werken we vanuit de methoden. Dit doen we op papier en op chromebooks met de verwerkings- en oefensoftware. De leerkrachten gebruiken digibordsoftware die behoort tot de methode.  
 

De leerlingen krijgen een leerkracht-gestuurde instructie, de lengte hiervan wisselt per kind. We gebruiken hiervoor het 'Expliciete Directe Instructiemodel' (EDI).  EDI helpt de leerlingen stapsgewijs en actief de leerstof eigen maken. Hierdoor doen alle leerlingen succeservaringen op.  

In de onderbouw dagen we de kinderen uit de wereld om hen heen spelenderwijs te ontdekken en hen te verwonderen. Vanaf groep 5 krijgen de leerlingen bij Blink (wereld oriënterende vakken) een vraag om te onderzoeken. Gedurende het schooljaar werken wij bij verschillende vakken groep doorbroken. Het proces van samenwerken en -leren vinden wij belangrijk. 

Wij willen de kinderen deel uit laten maken van hun eigen leerproces. Zij mogen ook meespreken en meedenken. Daarom hebben we het Leerling Advies Team op ons kindcentrum. In het LAT zitten kinderen uit diverse groepen. Zij vergaderen een paar keer per jaar met de directie en bespreken dan zelf ingebrachte punten. 

Zorgroute 

Binnen ons kindcentrum is er veel aandacht voor zorg en ondersteuning. In een zogenaamd ondersteuningsplan staat te lezen hoe de zorg aan leerlingen georganiseerd is. De zorg wordt in vier ringen ingedeeld en beschreven: standaardzorg, ondersteuning, speciale zorg en (een verwijzing naar) speciaal onderwijs. Binnen Essentius is afgesproken hoe deze vertaald wordt in de praktijk. Ouders worden in deze route nauw betrokken.